söndag, november 01, 2015

Gymnastik/Rörelse år 8 och år 9



Pedagogisk planering i gymnastik år 8- 9

The World's Best Parkour -  Eller det här...

Undervisningen kommer att ske i redskapsgymnastik och rörelsebanor. Vi kommer att öva på de grovmotoriska grundformerna t.ex. att stödja, rulla, hänga, rotera i olika sammanhang. 

Vi arbetar med grunderna och strävar mot en progression av mer komplexa och sammansatta rörelsemönster. Vi pratar om begrepp som beskriver fysiska aktiviteter samt faktorer som påverkar fysisk träning och hälsa. Du kommer att få sätta upp mål för, och planera din träning.

Du kommer att bedömas enligt följande kunskapskrav:
Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer.

Eleven varierar och anpassar sina rörelser till viss del (E), eleven varierar och anpassar sina rörelser relativt väl (C), eleven varierar och anpassar sina rörelser väl (A) till aktiviteten och samanhanget.

Eleven kan till viss del (E), eleven kan relativt väl (C), eleven kan på ett väl (A) fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter.

Du bedöms under arbetsområdets gång, i det arbete du gör i ditt idrottsdokument samt under den avslutande rörelsebanan där du har möjlighet att visa prov på alla dina färdigheter.

Konkretisering av kunskapskrav:


E
Eleven rör sig mindre rytmiskt precision och med bristande balans, ör sig med långsamma och stela rörelser med mindre konsekventa rörelseövergångar, är mindre beslutsam och kan behöva utföra flera försök för att utföra rörelsen, rör sig mindre ekonomiskt; dvs. ett rörelse mönster med delvis avvägd kraftinsats    

C
Eleven rör sig med relativt god rytm och balans, rör sig med relativt väl etablerade och konsekventa rörelser med stabila rörelseövergångar, är till övervägande del beslutsam och kan upprepa rörelsen med liknande resultat,  rör sig till övervägande del ekonomiskt; ett rörelsemönster med avvägd kraftinsats
A
Eleven rör sig med god rytm, precision och balans, rör sig med etablerade, avspända och konsekventa rörelser med flyt och stabilitet i rörelseövergångar, är mer beslutsam och  
kan upprepa rörelsen med samma goda resultat, rör sig   ekonomiskt; ett rörelsemönster med väl avvägd kraftinsats.


Praktiskt prov i Gymnastik

Namn: Klass:

Uppgift  
gör övningen enligt instruktion och bästa förmåga
Självbedömning
Vad fungerade bra?

Vad kan du utveckla?
Kamratbedömning
Vad gjorde din kompis bra?

Vad kan utvecklas för att lyckas ännu bättre?
“Bommen”


“Kullerbytta upphopp”


“Sidhopp på plint”


“Handstående mot vägg”


“Balansgång på bänk”


“Ringar”


“Trampett valfri”


“Räck”


Valfri övning









Personligt mål i redskapsgymnastik/rörelse
  1. I utvärderingsrutan i ditt Idrottsdokument ska du fylla i minst två mål för momentet, målen får gärna vara en progression (se exempel)

Skärmavbild 2015-10-20 kl. 12.20.12.png

2. Utgå från kamratbedömningen och formulera mål du faktiskt kan uppnå.

3. Fundera över vilka saker du behöver utveckla för att lyckas med målet

Exempel:
Mina mål: Kullerbytta - jag behöver utveckla min förmåga att stödja mig på armarna för att inte sätta i huvudet, jag behöver trycka ifrån mer med fötterna för att få fart och komma runt. Jag behöver bli bättre på att rotera och inte sträcka ut för tidigt.
Jag ska träna på lektionerna genom att öva kullerbyttor i olika sammanhang, med hjälp av satsbräda, lutande plan och öva på att rotera i t.e.x räck och ringar.

Frivolt i trampett - jag behöver utveckla min förmåga att hoppa i trampetten för att få höjd i hoppet, jag behöver ta längre ansats och få till ett längre inhopp. Jag behöver öva på att rotera och komma runt i volten för att kunna stanna stående.

Jag ska träna på lektionerna genom att öva rotera i olika sammanhang, jag ska öva på mina inhopp i trampetten för att få den höjd jag behöver
De kunskapskrav som bedöms är:

Eleven kan till viss del (E), relativt väl (C) och på ett väl (A) fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar